Brukervilkår
I anledning nye personvernregler i EU fra mai 2018 (GDPR), er vi nå nødt til å hente inn samtykke fra alle våre brukere for brukervilkårene til barnehagealliansen.no
Når du mottar tjenester fra barnehagealliansen.no, gir du oss tilgang til ulike typer opplysninger om deg. Det er viktig for oss å beskytte og respektere ditt personvern. Vår innsamling og bruk av personopplysninger er underlagt norsk personvernlovgivning. I disse brukervilkårene finner du informasjon om:
-
Hva slags informasjon vi samler inn, og hvorfor
-
Hvordan denne informasjonen blir brukt
-
Hvilke rettigheter og valgmuligheter du har
Det er viktig at du gjør deg kjent med våre brukervilkår, slik at du kan bevare personvernet ditt slik du selv ønsker det.
Hva er lokal lagring av data og informasjonskapsler (cookies)?
Dette innebærer at ulike typer data lagres lokalt på din enhet via nettleseren din. Slike lokalt lagrede data kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider m.m.
Ved å benytte nettstedet samtykker du i at vi kan sette informasjonskapsler i din nettleser.
Informasjonen vi samler inn
Barnehagealliansen.no er en digital løsning for kommunikasjon mellom barnehageansatte og eiere. Løsningen inneholder tekst og bilder/video og kalender som er delt med de brukerne som befinner seg i ditt nettverk.
Når du får en brukerkonto i våre tjenester er det nødvendig for oss å registrere noen personopplysninger for at vi skal kunne tilby våre løsninger på en god måte. Vi behøver for eksempel navn og kontaktinformasjon til deg for å registrere din bruker og gi deg tilgang til løsningen vår. Denne informasjonen oppgir du selv når du registrerer deg, eller gis på vegne av deg fra den som registrerer brukeren din. Ved å registrere deg samtykker du våre retningslinjer og brukervilkår.
Når du bruker våre digitale tjenester, eksempelvis når du besøker våre nettsider eller bruker en app, vil vi samle inn informasjon om hvilke tjenester du bruker og hvordan du bruker dem. Informasjonen inkluderer følgende:
Bruksinformasjon
Dette er informasjon om enheten (for eksempel en datamaskin, mobil eller nettbrett) du bruker når du benytter våre tjenester, herunder hva slags enhet du har, operativsystemversjon, skjermstørrelse og lignende. Opplysningene gjør blant annet at vi kan tilpasse visningen av innholdet vårt til den enheten du benytter.
Aktivitetslogger
Ved innlegg i nettforum eller sosiale medier vil dette bli offentligjort, enten i lukket brukergruppe eller offentlig gruppe. Du kan selv velge å slette egne innlegg eller be moderator om å slette disse hvis du har problemer. Ved nettverksmøter kan deltakelse bli registrert. Enkelte nettmøter kan også bli tatt opp for arkivering. Alle brukere skal bli gjort oppmerksom i forkant ved opptak. Ved deltakelse i intervju eller andre produksjoner vil deltaker signere et eget "release form" skjema.
Slik benyttes informasjonen
Vi benytter informasjon som vi registrerer om deg som kunde/bruker til disse aktivitetene:
-
Gi riktig og god levering av produkter og tjenester, og forhindre misbruk av tjenestene
-
Gi god kundeservice, samt sørge for effektiv retting av feil
-
Følge lovmessige krav og levere en sikker løsning
-
Forbedre brukeropplevelsen, for eksempel ved å tilpasse innholdet vårt til størrelsen på din nettleser.
-
Utvikle eller teste nye produkter og funksjoner, ved å lage og teste bruken av funksjoner for noen utvalgte brukergrupper
-
Forstå brukertrender, for eksempel ved se på hvilke funksjoner som er mest populære hos våre brukere
Vi kan også bruke informasjonen om deg til å sende deg personlig informasjon om oppdateringer, produktforbedringer, spørreundersøkelser og/eller anbefalinger, om vi finner dette relevant til deg. For å gjøre dette benytter vi oss av et CRM system hvor vi lagrer navn og kontaktinformasjon på våre brukere.
Deling av informasjon
Opplysninger som vi har registrert om deg som kunde eller bruker vil normalt bare kunne brukes av ansatte i barnehagealliansen.no. Det er bare et begrenset antall ansatte som har tilgang på denne informasjonen, og de har alle skrevet under en taushetserklæring. Ut over dette vil informasjon kun gis til tredjeparter i lovbestemte tilfeller, eksempelvis ved begjæring fra offentlige myndigheter, samt i disse sammenhengene:
-
For å levere tjenester benytter vi oss av underleverandører som hjelper oss med å oppfylle avtalen vi har med deg eller utføre oppgaver på våre vegne. Disse underleverandørene får kun tilgang til informasjon som er nødvendig for å fullføre oppdraget de gjør for oss. For å bevare ditt personvern er slike underleverandører kontraktsmessig forpliktet til ikke å bruke opplysninger til andre formål enn for å utføre oppdraget for oss, og slette data når oppdraget er utført samt å ha både tekniske og organisatoriske tiltak for å beskytte opplysninger mot uautorisert bruk og innsyn.
Dine valgmuligheter og rettigheter
Du kan få innsyn i disse opplysningene vi har om deg ved å kontakte kundeservice. Her kan du også be om å bli slettet fra våre registre. Sletting er ikke mulig så lenge vi har et løpende kundeforhold, da det vil være nødvendig for å levere tjenesten vår.
Hvordan unngå eller overvåke informasjonskapsler?
Om du ikke vil tillate lagring av informasjonskapsler på din datamaskin, må du slå av funksjonen i nettleseren. Vær oppmerksom på at dette kan føre til at du mister funksjonalitet på nettstedet.
For å tillate informasjonskapsler, men også følge med på hva som lagres, finnes det tillegg til nettleseren som lar deg gjøre det. Populære alternativ er https://www.ghostery.com/ eller https://www.disconnect.me
I innstillingene til nettleseren finner du som regel en oversikt over alle informasjonskapsler som er lagret. Her kan du eventuelt også slette de du ikke ønsker. Den nøyaktige fremgangsmåten avhenger av enheten din og hvilken nettleser du bruker:
Cookie innstillinger i Internet Explorer
Cookie innstillinger in Firefox
Cookie innstillinger i Google Chrome
Cookie innstillinger i Safari web and iOS.
Søker du mer informasjon, gå til Nettvett.no
Sikkerhet
Personopplysningsloven stiller krav til at den som oppbevarer personopplysninger må sikre disse mot uautorisert tilgang, endring, sletting og deling. Vi lagrer kun begrenset opplysninger om hver bruker, slik som navn, kontaktinformasjon og brukersted. Vi kan ikke garantere 100 prosent sikkerhet ved dataoverføringer via internett. Det betyr at det kan være en risiko for at andre uberettiget tiltvinger seg adgang til opplysninger når data sendes og oppbevares elektronisk. Du bør derfor aldri oppgi sende sensitiv informasjon med mindre det er nødvendig. Dette gjelder både for deg selv og andre.
Fildeling og rettigheter.
En del av kunnskapsdeling er deling av informasjon og dokument. Bruker er ansvarlig for å ikke dele material som er beskyttet med opphavsrett eller på annet vis er ulovlig å distribuere via våre tjenester. Egenproduserte materialer som deles av bruker gjennom våre tjenester gir barnehagealliansen.no rett til å bruke disse og eventuelt tilpasse til universalt bruk for andre brukere, også dersom bruker eller barnehage/firma som opprinnelig delte informasjon ikke lengre er medlem eller tilknyttet av tjenesten/nettverket.
Kontaktinformasjon
Med mindre annet er spesifisert eller fremgår av sammenhengen er barnehagealliansen.no behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen. For henvendelser om vår behandling av personopplysninger kan du kontakte kundeservice:
Epost:
Post:
Barnehagealliansen.no
c/o Knut Thomas Johansen ENP, org.nr. 982302463
Gamle Kongeveg Nord 274
7609 Levanger
Ikrafttredelse og endringer
Disse retningslinjene for personvern gjelder fra 1. november 2020. Vi forbeholder oss retten til å endre retningslinjene, og endringene vil i så fall bli lagt ut på denne nettsiden. Enkelte endringer kan kreve et nytt samtykke av deg. I slike tilfeller vil vi varsle deg, eksempelvis ved innlogging på våre tjenester eller andre egnede kanaler.
barnehagealliansen.no
Levanger